Stort sett alle har falt offer for butikkenes eldste triks i boka, «Salgsplakater». Du vet, spar 20%, 30%, 50% og du stopper opp i hva enn du gjorde for å fokusere på salgsproduktene.
«Kanskje det er noe jeg trenger» tenker man inni seg.
Ved å fokusere på hvor mye du kan potensielt spare er terskelen mye mindre for å dra kortet.
I Kristiansand har jeg lagt merke til en butikk som har hatt «konkurssalg» hver dag i snart 3 år men butikken forsvinner aldri.
En annen butikk som faktisk la ned hadde et «sluttsalg» i nærmere ett år – eierene utnyttet så klart hvordan vi mennesker begynner å fokusere på hvor mye vi kan spare kontra hvor mye vi betaler når vi ser en salgsplakat.
Hvordan kjøpe og kaste mindre klær
Der hvor klesbutikker tidligere byttet ut sortimentet 4 ganger i året etter hvilke årstider man var i, er nå «Fast Fashion» blitt den nye standarden, design og kolleksjoner byttes ut mye oftere, ofte ukentlig.
Ta en titt på disse tallene fra Greenpeace og Tekstilindustrien.
- I gjennomsnitt brukes et plagg bare 4 ganger.
- 40% av klærne i Tyskland blir sjeldent eller aldri brukt.
- 60% av franskmenn eier klær de aldri vil bruke.
- I England kastes klær hvert år for en verdi av over 300 milliarder kroner.
- Hvert år sløser Amerikanere ca 650 kroner på klær som ender opp ubrukte i klesskapet.
- Fretex og UFF får omlag 16 tonn tøy inn hver dag bare i Stor-Oslo området. Mye av dette med merkelappen fremdeles på.
Jeg har vært en synder på dette området selv, når jeg minimerte klesskapet mitt og kvittet meg med klær som jeg ikke brukte lengre så jeg at mesteparten ikke bare var klær jeg ikke brukte lengre men klær jeg aldri hadde brukt, penger rett i vasken.
Så hvordan kan man unngå dette?
- Vit hva størrelsen din er!
Mesteparten av tøyet jeg kastet var klær jeg hadde kjøpt i butikk og ikke prøvepasset eller klær fra nett jeg ikke hadde returnert.
Lær hva din størrelse er og minimer sjansen for at du får feil. - Minimer skapet ditt!
Har du vurdert å kjøpe deg en ekstra garderobe eller skulle du ønske at du hadde en walk-in-closet? Hva med å heller minimere klesskapet ditt og bli mer bevisst på hvor mye du har?
– Minimer for sjel & lommebok. - Få det til å vare lengre.
Kanskje du har fått en liten malingsflekk på tøyet eller printet på t-skjorten begynner å falme? Gjør det noe, egentlig? Ved å bruke klærne lengre sparer du både penger og unngår fristelsene i å kjøpe mer ved å gå i klesbutikker oftere. - Kutt ut tørketrommelen
Dette utvider punktet over «få det til å vare lengre». En tørketrommel vil slite mye mer på klærne dine enn ved å henge dem opp til tørk. Ikke bare vil tøyet holde seg finere lengre du vil også spare penger på strømregningen. - Ha en plan!
Vit hva du trenger og hva du kan bruke på plagget. Tenk for eksempel over hvilke farger du ønsker, den generelle stilen, hva slags stoff tøyet skal ha, etc, jo mer nøyaktig du er jo bedre!
Ha også en idè om hvor i butikken du kan finne tøyet du skal ha – gå dit målbevisst og vær streng med deg selv. Har ikke butikken det du har planlagt å kjøpe så gå videre til en annen butikk. - Kjøp for livet du faktisk lever!
Trenger du en vinterjakke til 5000,- som kan holde deg varm i temperaturer ned til -30°C når du de siste 4 årene ikke har vært i nærheten av finnmarksvidda? Eller om du sjeldent går med høye hæler behøver du ikke å utvide sko samlingen din selv om noe er på salg.
Vær bevisst på hva behovet ditt for å unngå at du binder opp penger i ubrukte ting bakerst i klesskapet. - Kjøp på salg, men…
Bare om du har planlagt å kjøpe en vare som nå er på salg. Du tror kanskje du trenger salgsvaren en gang i fremtiden, men husk at det var slik du endte opp med et overfylt klesskap til å begynne med.
Psykologien bak
I 2012 forsøkte den nyankomne direktøren for JCPenney (stor amerikansk kleskjede) Ron Johnson noe nytt.
Fra sin fortid i Apple tok han med seg ideen om å unngå salg. Han satte derfor en stopper for falsk førpris og dermed også falske salgspriser.
Hans idè var å tilby en rettferdig men fast pris på varene de solgte.
Det høres vel ut som en rettferdig og god idè for kundene? Ingen liker vel å bli lurt.
Vel, problemet var at ingen kjøpte ideen – bokstavelig talt. Kundene følte ikke at de fikk mye igjen for pengene, salget stupte og Ron Johnson mistet jobben som direktør og i 2013 returnerte JCPenney til sin gamle prisstruktur med overjusterte før-priser og salgene kom tilbake.
Uten å se en markant avslag fra «før-prisen» følte ikke kundene at de fikk en god verdi igjen fra sine penger.
En måte å unngå å havne i en slik felle er å alltid tenke på før-prisen når man handler, om du ikke ville kjøpt den til før-pris så legg den tilbake.
+ Ikke vær redd for å handle brukt, ta en titt på din lokale fretex eller gjenbruksbutikk. Ofte finner man flotte kvalitetsprodukter til gode priser.
Har du også minimisert klesskapet ditt? Hvor mye penger tror du at du har sløst ved å kjøpe tøy du sjeldent eller aldri har brukt?